fredag 27 mars 2009

present till en nyfödd - provsydda mönster i strl 56

Axel har fått en väldigt efterlängtad kusin, vi är oerhört glada over denna lilla kille. Historien är lång och känslomässigt jobbig. De som känner mig vet vad som hänt och de som inte gör det kan läsa i min blogg, ett år bak i tiden, i min gamla blogg. Jag varken har lust eller orkar att dra det här och nu. Kan iaf säga att Axel även har en ängla kusin i himlen, världens finaste flickebarn!

Jag ville sy nåt riktigt fint till den nya familjemedlemmen, har beställt tyger men hade inga bra mönster. Bestämde mig för att rita egna eftersom jag inte hittade några "bra". Jag ville ha en body med raglan ärm och omlottknäppning. Har sett i andra sybloggar (ni är flera som gjort detta så ta åt er allihopa =) att man kan skippa själva "omlotten" på en body, dvs utifrån ser det ut som en omlottbody men det är bara ett lager tyg över magen. Knäppningen på en omlottbody är ju helt överlägsen på en liten men det blir ju så varmt med dubbelt tyg så denna lösning är genialisk! Jag hade ett mönster på en omlottbody i strl 68 men med vanlig ärm och dubbel knäppning. Ritade om det och tog en gammal t-shirt (som var ny och oanvänd) att provsy i. Resultatet blev ju hur bra som helst! bestämde då att lillen må ju få den bodyn också och sydde därför ett par matchande byxor till. Hade inget mönster i strl 56 i byxor heller så jag förminskade det.

Måste säga att jag är helnöjd med dessa små plagg! hoppas de sitter bra på också =)
Den grönrandiga mudden är från e-slöjd. Gillar normalt inte att använda deras trikå som mudd i midja och benslut pga av att de inte är så elastiska och töjer sig en del. Men små bebisar rör sig inte så mkt så jag tror det funkar bra!




Här ser ni "fusk knäppningen" det är tyvärr en tugskarv/söm mitt på men den syns inte när det är knäppt. Hade inte så långt av det gröna tyget så jag fick skarva, den andra skarven (det blev två) sitter gömd under namnlappen på framsidan =)




Svart är som vanligt svårt att knäppa kort på och bilderna blev tyvärr inte så bra, kanske skulle väntat tills imorgon med att knäppa kort, det mesta blir bättre i dagsljus!
Imorgon ska jag sy byxa och body i det tyg som var tänkt från början. Har även en del andra beställningar på både byxor och mössor som ska sys. Jag är barnledig imorgon och även ledig från gubben =) han är till fjälls och sonen är hos farmor och farfar. På söndag kommer han hem, då ska vi ha kalas för min lilla prins fyller ett år!!



5 kommentarer:

Zanna sa...

Shit vilket snyggt set anna :) du har blivit så jäkla duktig! Ses på söndag. Kram Kram

Katrine sa...

Jättefint!!

Matilda sa...

Men gud va duktig du är !! ja älskar färgerna, har du mer av båda ;) ?!

förlåt att ja inte svara ang tyget, har heeelt glömt det :(

kram!

Madelene sa...

Kikar in! Jätte fint set! :0) Kikar runt lite jag :0) Kika gärna in hos mig med om du har tråkigt nån gång :0)

Johanna sa...

Hejsan.
Jag skulle hemslt gärna vilja ha mönstret till bodyn, om du vill dela med dig...
Tycker det verka hur bra och enkelt som helst och dina alster är underbara :)
Mvh Johanna

Min mail: gyllenblomma@hotmail.com