måndag 15 juni 2009

Ekobytet omgång 2

Här kommer mina svar på frågorna till omgång 2!

Vad pysslar du med? syr/stickar/virkar/annat?
Jag syr mest. Tycker även om att virka, sticka och brodera men jag prioriterar syingen och är inte så duktig på de överiga pysselgrejerna =)

Hur länge har du pysslat?
Jag har sytt sen sommaren 2008 (sydde en del som yngre dock) och alltid gillat att pyssla, momma lärde mig sticka när jag var väldigt liten =)

Har du barn? Vilken storlek?
En son, han är ett år och har strl 86 och ibland 92 eller ibland 80. Han är ganska stor för sin ålder, 80cm och 12.5kg.

Vilken storlek har du själv?
Med en del graviditetskilon kvar så 42 nertill och 40 upptill.

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-talsretro/vintageromantiskt/stilrent ekologiskt)
Det blir nog en blandning av 70-talsretro och stilrent ekologiskt.

Vilka färger och mönster gillar du? vilka material?
Jag gillar färg i alla former men även basfärger som brunt, vitt och beige. Pasteller är ingen favorit! gillar att kombinera mönstrat (randigt, blomiigt etc) med enfärgat bara det inte blir "för mycket" av det goda =) Trikå är det jag sytt mest i och år således en favorit men jag gillar mer och mer vanliga bomullstyger och även velour men det ska gärna vara "enkla" tyger.

Vad skulle du vilja lära dig, sy/sticka/virka? vad fattas i din mönster/kunskapssamling?
Det är rätt mycket som saknas! jag prioriterar dock att lära mig mer sying. Svårt att sätta fingret på vad jag vill lära mig men jag har hittils inte sytt så avancerade saker som att vändsy, sy dragkedjor etc. Jag saknar nåt bra mönster på nån huvtröja/hoodie och även ett bra jackmönster.

Vad föredrar du, kaffe eller te?
Både och! behöver kaffe på morgonen för att "komma igång" men älskar att dricka te på kvällarna.

Könstraditionellt; unisex eller genusmedvetet?
Helt klart unisex! men det blir ju på nåt sätt ändå könstraditionellt när jag syr ibland, klänning till flickor ex. Det är nog mest gubben hemma som protesterar mot blommor och rosa till sonen men det struntar jag i =)

Varför väljer du ekologiskt/återvunnet hellre än nyproducerat?
Jag ser detta ekobyte som en utmaning. Jag har nog sytt mer i nyproducerat tyg hittils och vill gärna ändra på det! annars försöker vi tänka milövänligt och ekologiskt hemma, tycker att det känns viktigt! loppisfynd och arvegods är toppen! det känns så himla bra inombords när man syr nåt/köper nåt ekologiskt/återvunnet.

Inga kommentarer: